معرفی لوازم جانبی موسیقی

تیونر و مترونوم چیست ؟

تیونر و مترونوم چیست جاناساز 01

تیونر و مترونوم چیست ؟ این سوالی است که هر نوازنده ای که با آلات موسیقی سر و کار دارد با آن مواجه می شود. هر نوازنده ای در طول فعالیت هنری خود، حداقل یک بار از این دو ابزار تیونر یا مترونوم استفاده کرده است. برای آشنایی بیشتر و حتی خرید تیونر و مترونوم، این مقاله را در وبلاگ سایت موسیقی فروشگاه جاناساز منتشر کردیم، پس با ما همراه باشید.

تیونر چیست ؟

در اولین گام از مقاله تیونر و مترونوم چیست به چیستی تیونر می پردازیم. برای هر نوازنده تیونر نقش آچار فرانسه را دارد! تیونر یک ابزار الکترونیکی می باشد که برای تنظیم کوک ساز استفاده می شود. تیونر در کوک کردن ساز به نوازنده بسیار کمک می کند. و نوازنده با کمک این وسیله دقت کوک کردن ساز خود را بالا می برد.

تیونر ها معمولا به یک میکروفون و سه چراغ LED مجهز است. نت نواخته شده توسط ساز با میکروفون دریافت می شود. سپس صدای دریافتی با الگویی که قبلا به تیونر داده شده مقایسه و به صورت اعداد لاتین (…. A.B.C) در نمایشگر LCD نمایش داده می شود.

۳ لامپ LED که این دستگاه به آن مجهز است تنظیم بودن یا نبودن نت را نشان می دهد.

تیونر و مترونوم چیست جاناساز 02

کاربرد تیونر

از تیونر برای کوک کردن انواع ساز ها استفاده میشود. علاوه بر ساز گیتار برای ساز های تار، سه تار، تنبور، عود، رباب، کمانچه، ویولن و سنتور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روش کار با تیونر

بر روی صفحه نمایشگر تیونر عقربه و تعدادی علائم و درجه بندی وجود دارد. وقتی قصد کوک کردن ساز را دارید با به صدا درآوردن سیم مورد نظر نت صدای سیم ساز از روی نمایشگر رویت می شود. در دو طرف، چپ و راست دستگاه دو چراغ LED قرمز رنگ وجود دارد.

زمانی که نت پایین تر از حد باشد چراغ سمت چپ و وقتی بالاتر حد باشد چراغ سمت راست روشن می شود. اگر چراغ قرمز سمت چپ روشن شد باید کوک را بالا برد و بالعکس اگر چراغ قرمز سمت راست روشن شد باید کوک را پایین بیاوریم.

اگر نت دقیق تنظیم شده باشد چراغ وسط که سبز رنگ است روشن خواهد شد. هفت نت موسیقی به ترتیب دو، ر، می، ما، سل، سی در نمایشگر تیونر از راست به چپ به صورت C،D،E،F،G،A،B نمایش داده می شود.

تیونر و مترونوم چیست جاناساز 06

مترونوم چیست ؟

در این بخش به موضوع مترونوم چیست می پردازیم. این دستگاه برای تمرین نوازنده ها و موزیسین ها (موسیقیدانان) استفاده میشود.

این وسیله با ایجاد ضربات یکنواخت و یا پی در پی نوازندگان کمک به نگه داشتن ریتم یک قطعه از موسیقی می کند. این ضربات با واحد ضرب در دقیقه BPM سنجیده می شود.

بیشترشان توانایی این را دارند که ضرباتی در گستره ۳۵ تا ۲۵۰ ضرب در دقیقه را تولید کنند. کمک کردن برای حفظ گام و ضرباهنگ ضمن یادگیری و تمرین قطعات دشوار موسیقی رایج ترین مورد برای استفاده از مترونوم است.

این دستگاه علاوه بر ارائه ریتم صحیح و بدونه غلط و نوسان به نوازنده دایره زمانی و محدوده ضربی هرکدام از قطعه های موسیقی، از کند ترین آنها تا سریع ترین آنها را در اختیار نوازنده می گذارد. مترونوم برای نخستین بار در سال ۱۸۱۴ به دست مخترع آلمانی یوهان ملتسل ساخته و معرفی شد.

تیونر و مترونوم چیست جاناساز 03

کاربرد مترونوم

در موسیقی وقتی ما قطعات مختلف را اجرا می کنیم معمولا به یک متر یا مقیاس نیاز داریم. این متر یا مقیاس به ما کمک می کند تا بتوانیم بر اساس آن بر روی یک ریتم یکنواخت پیش برویم. البته این موضوع برای هنرجویان مبتدی بسیار مهم تر است.

در مقطع نوازندگان حرفه ای این ریتم به صورت درونی به وجود می آید. مترونوم این کار را برای هنرجویان مبتدی انجام می دهد. مترونوم برای تعیین سرعت اجرای قطعات مختلف به ما میزان و ملاک خوبی میدهد که ما میتوانیم بر این اساس ریتم را بهتر درک کنیم.

در اجرا های گروهی و یا نوازنگی با چند ساز بسیار مهم است زیرا مهم است که همه نوازندگان با یک ملاک و ریتم جلو بروند.

تیونر و مترونوم چیست جاناساز 04

انواع مترونوم

در این بخش قصد داریم به شما دوستان انواع مترونوم را شرح دهیم. مترونوم در سه مدل مکانیکی، دیجیتالی و نرم افزاری در بازار موسیقی موجود است.

مترونوم مکانیکی: ساده ترین مدل این وسیله می باشد که جزو مدل های سنتی و کلاسیک است. ظاهر جذاب این نوع وسیله باعث شده است تا در میان دیگر همنوعانش طرفدار خاص خود را داشته باشد. دقت بالای مترونوم های مکانیکی از شاخصه های این نوع دستگاه می باشد.

به واسطه نیروی مکانیکی که در مترونوم وجود دارد به صورت پاندولی حرکت می کند. حرکت پاندولی مانند آویز ساعت دیواری است که از چپ به راست حرکت می کند.

مترونوم دیجیتالی: در دنیای امروز به پرکاربردترین نوع خود تبدیل شده است. به خاطر ظاهر و کاربرد آسان و راحت تر مورد توجه بسیار از افراد واقع شده. ولی با این حال دوکاره می باشد.

کاربرد دوم این آن داشتن تیونر است که برای کوک کردن ساز های مختلف استفاده می شود. مترونوم دیجیتالی مانند مدل  مکانیکی به صورت دستی صدای آن کم و یا زیاد می شود.

مترونوم نرم افزاری: به خاطر توانایی نصب بر روی سیستم عامل ویندوز و مک طرفداران خاص خود را دارد. همچنین می تواند بر روی موبایل همرا شما نصب شده تا در هر مکانی که نیاز داشتید از آن استفاده کنید. سایت www.janasaz.com امیدوار است که تمامی مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشه.

تیونر و مترونوم چیست جاناساز 05

منابع

دوستان عزیز و محترم فروشگاه موسیقی جاناساز، شما میتوانید نظرات، توضیحات و انتقادات خود را در مورد این مقاله در زیر همین پست ارسال کنید.

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید