تفاوت آلات موسیقی

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در ظاهر در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک که یکی از پر تکرار ترین سوالات دوستانی است که به تازگی وارد دنیای موسیقی و نوازندگی گیتار شدند و حتی قصد خرید گیتار را دارند. فروشگاه موسیقی جاناساز قصد دارد مقاله ای جامع و کامل در وبلاگ جاناساز در مورد این موضوع مهم منتشر کند.

تفاوت بین گیتار کلاسیک با آکوستیک

شاید برای شما پیش آمده که در نگاه اول از پشت ویترین یک مغازه موسیقی یا یک سایت فروشگاه موسیقی، گیتار کلاسیک و آکوسیک یکسان باشد. درصورتی اشتباه می کنید!

حال باهم شباهت ها و تفاوت های هرکدام از قسمت های این دو نوع گیتار محبوب و جذاب را برای شما شرح می دهیم.

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در سیم ها

گیتار کلاسیک در بین ساز های زهی_زخمه یکی از پر طرفدار ترین ساز ها در ایران و جهان می باشد. گیتار کلاسیک به گونه ای ساخته و طراحی شده است که دارای صدای نرم و دلنشین که این صدا رابطه مستقیمی با جنس سیم های گیتار کلاسیک دارد.

سه سیم اول (که معروف به سیم های تریبل) در گیتار کلاسیک نایلونی و سه سیم دوم (سیم های باس)، که در آن یک رشته نخ مستحکم وجود دارد. اما در گیتار آکوستیک جنس همه سیم های آن، فلزی میباشد.
(شما دوستان عزیز می توانید برای خرید انواع سیم گیتار کلاسیک و خرید انواع سیم گیتار آکوستیک به فروشگاه موسیقی جاناساز مراجعه می کنید.)

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در سیم ها در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در جنس چوب

شاید بتوان گفت یکی از تفاوت های بین این دو گیتار محبوب، چوب بکار رفته شده در صفحه رویی، بدنه و صفحه پشتی می باشد. در گیتار کلاسیک معمولا جنس صفحه رویی از چوب های اسپروس، صدر، ماهاگانی، مپیل و …. . در اصل می توان گفت که برای گیتار کلاسیک از چوب هایی استفاده می شود که صدایی نرم و لطیف تولید کنند. در صفحه پشتی (بک و ساید) نیز از چوب های رزوود، سپلی، ماهاگونی، میپل و …. استفاده می شود.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در جنس چوب در موسیقی زخمه

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در فینگربرد (صفحه انگشت گذاری)

یکی از تفاوت های این دو نوع گیتار، فینگربرد (صفحه انگشت گذاری) آن ها می باشد. به گونه ای که فینگربرد در گیتار کلاسیک معمولا پهن تر و صاف تر هستند و به همین دلیل فاصله بین سیم ها در خرید گیتار آکوستیک کمتر از خرید گیتار کلاسیک می باشد.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در صفحه انگشتگذاری فینگر برد در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در سردسته

در گیتار قسمتی وجود دارد که مخصوص کوک کردن سیم ها می باشد. به این محل از ساختمان گیتار سردسته می گویند. بطوری که میتوان گفت گوشی های گیتار کلاسیک در پشت سردسته و گوشی های گیتار آکوستیک در بغل سردسته وجود دارند. تفاوت اصلی این موضوع در تصویر زیر کاملا مشخص می باشد.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در سردسته در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در ظاهر

در مورد دسته هر نوع از این ساز های گیتار نیز میتوان گفت که دسته ساز گیتار آکوستیک نازکتر از دسته گیتار کلاسیک می باشد. این ویژگی در سیم های گیتار آکوستیک، باعث تیز تر شدن و زنگ دار شدن صدای این ساز می شود.

تفاوت اصلی در ظاهر این دوم نوع گیتار محبوب، مربوط به نوع ساخت و قالب فرم دهی آن ها می باشد. به طوری که می توان گفت بدنه گیتار آکوستیک بزرگتر از بدنه گیتار کلاسیک و حتی شکل آن ها نیز با هم متفاوت است.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در ظاهر در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در سبک نوازندگی

گیتار های آکوستیک معمولا برای نواختن انواع ژانر های موسیقی از جمله راک و جاز تا کانتری و فلوک استفاده می شود. از طرفی این ساز برای نوازندگی که همراه با صدای خواننده باشد (مانند حبیب محبیان و خواننده خوش صدای ایرانی) بسیار کاربرد دارد. گیتار اکوستیک را می توان برای انواع سبک نوازندگی به دو دسته فینگر استایل و پیک استایل استفاده کرد.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در سبک نوازندگی در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در آموزش

اگر شما بخواهید انتخاب کنید که بین گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک کدام را برای انتخاب کنید، باید خدمت شما هنر دوستان عزیز چند نکته رو ذکر کنیم.

۱. گیتار کلاسیک بدنه کوچک ترو خوش دست تری نسبت گیتار آکوستیک دارد.

۲. به دلیل وجود ۶ سیم فلزی در گیتار آکوستیک، امکان پینه بستن در نوک انگشتان شما وجود دارد. ولی در گیتار کلاسیک این مسئله وجود ندارد.

۳. انواع سری گیتار کلاسیک قیمت مناسب و ارزان تری نسبت به گیتار آکوستیک داند.

۴. به دلیل کم بودن فاصله سیم ها در فینگربرد (صفحه انگشت گذاری) گیتار اکوستیک، گرفتن آکورد راحت تر و سرعت نوازندگی نیز بالاتر است. ولی در گیتار کلاسیک به دلیل پهن تر بودن فینگربرد (صفحه انگشت گذاری) گرفتن آکورد کمی سخت تر و برای بالا بردن سرعت نوازندگی، باید تمرین بیشتری انجام داد.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در ـموزش در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در سیمگیر

همان طور که در تصویر پایین مشاهده می کنید، سیم ها در قسمت سیمگری در گیتار کلاسیک با گره زدن و قلاب کردن سیم بسته و محکم می شوند. ولی در گیتار آکوستیک سیم ها دارای پین های پلاستیکی هستند که داخل شیار های سیمگر در گیتار آکوستیک قرار می گیرند.

تفاوت گیتار کلاسیک با آکوستیک در سیمگیر در موسیقی جاناساز

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در قیمت

میتوان گفت یکی از دلایلی که نوازندگان برای شروع نوازندگی گیتار از گیتار کلاسیک استفاده میکنند، قیمت کمتر و بصرفه تر بودن این نوع گیتار به نسبت گیتار آکوستیک می باشد. حال میتوان متوجه شد که قیمت گیتار آکوستیک از گیتار کلاسیک بالا تر است.

جمع بندی تفاوت بین گیتار کلاسیک و آکوستیک

با توجه به توضیحات کامل و جامع فوق، حال شما میتوانید تصمیم نهایی برای نوازندگی این دو نوع گیتار کلاسیک و آکوستیک، با چشم باز و اطلاعات کافی و درست انتخاب کنید.

تیم فروشگاه موسیقی جاناساز امیدوار است که تمامی مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشه.

منابع

دوستان عزیز و محترم فروشگاه موسیقی جاناساز، شما میتوانید نظرات، توضیحات و انتقادات خود را در مورد این مقاله در زیر همین پست ارسال کنید.

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید